6 lipca, 2009
W dniach od 6 do 9 lipca gościliśmy w Centrum Dialogu i Modlitwy międzynarodową, międzyreligijną grupę pielgrzymów na czele z dwoma liderami religijnymi: buddystą – Dharma Master Hsin Tao, i sikhiem – Bhai Sahib Mohinder Singh. Grupa liczyła 17 osób wśród których były między innymi buddyjskie mniszki. Wszystkich członków grupy łączyła wieloletnia praca i zaangażowanie na rzecz dialogu międzyreligijnego. Organizacją tej pielgrzymki zajął się Jonathan Webber – profesor Uniwersytetu w Birmingham, członek Międzynarodowej Rady Oświęcimskiej.
W pierwszy wieczór odbyło się w Centrum spotkanie przygotowujące na którym omawiano tematykę Auschwitz i Holokaustu z perspektywy żydowskiej i chrześcijańskiej.
Prof. Webber zajął się perspektywą żydowską z historycznego i teologicznego punktu widzenia. Wyjaśniał dlaczego właśnie Auschwitz stało się symbolem Holokaustu i dlaczego mówiąc o Auschwitz tylkojako o symbolu Holokaustu jest mylące. Webber wskazał na kilka rzeczy. Pierwsza: W Auschwitz poza Żydami ginęli także ludzie innych narodowości: Polacy, Romowie, jeńcy sowieccy… Czy ich także powinniśmy wymieniać jako ofiary Holokaustu? Druga: W Auschwitz zginęło maksymalnie 25% Żydów. Było jeszcze wiele innych obozów śmierci na terenie Polski – Bełżec, Sobibor, Chełmno, Majdanek, które już takim symbolem na arenie międzynarodowej nie są. Dwie chrześcijańskie siostry: Mary O’Sullivan rsm i Therese – opowiadały o znaczeniu Auschwitz i Shoah z perspektywy chrześcijańskiej.
Drugiego dnia grupa odwiedziła obóz koncentracyjny zaczynając od Birkenau. Nie był to jednak zwyczajny tok zwiedzania.
Zaczęło się od przejścia w milczeniu do białego domku. Ważnym tematem podczas tego marszu było to czego widać nie było – po prawej stronie maszerujących roztaczała się piękna polana, wielkie cmentarzysko tych, którzy zginęli tam w komorach gazowych obozu. Milczenie, biorąc pod uwagę kontekst wieczornego spotkania, już samo w sobie było modlitwą, która spajała grupę i umożliwiła jej modlić się, każdy w swoim własnym języku swoją modlitwą przy białym domku – Buddyści, Żydzi, Chrześcijanie, Sikhowie i Muzułmanie.
To miejsce daje też nadzieje, płynącą z tego, że otaczają cię ludzie pełni miłości, którzy wspólnie coś robią. Nigdy tu wcześniej nie byłem. Teraz wracam do domu wzbogacony, silniejszy, z postanowieniem, że mogę coś zrobić jako znana osoba, by pomóc potomności. Wspaniała rzecz, jaka tu się zdarza, to dialog. Strach przed nieznanym jest prawdziwym zagrożeniem, ale jeśli się spotyka z ludźmi, uprzedzenia znikają.
Bhai Sahib Mohinder Singh za KAI
To doświadczenie marszu i modlitwy towarzyszyło grupie już do końca pobytu w obozie. Fakty historyczne przytaczane przez panią przewodnik w tym kontekście religijnym nabrały dużo głębszego znaczenia.
Spotkanie wieczorne było już pewnym oczyszczeniem. Członkowie grupy poza dzieleniem się swoim doświadczeniem z całego dnia, dyskutowali nad znaczeniem tego miejsca, jego przesłaniem.
Między innymi zwrócono uwagę na naturę człowieka, jak osoba ludzka potrafi być okrutna, w jaki sposób można zawieść Boga w swoim działaniu. Auschwitz zatem nie może być tylko 'pomnikiem’. Doświadczenie tego miejsca jest bardzo mocne i na jego podstawie powinniśmy iść o krok dalej budując dialog międzyreligijny, by poprzez dialog i edukację troszczyć się o następne pokolenia.
Kolejny dzień pielgrzymki miał miejsce w Krakowie, gdzie wieczorem było zaplanowane spotkanie z Bhai Sahibem Mohinder Singhiem i Masterem Hsin Tao. Po drodze grupa zatrzymała się w centrum Oświęcimia, gdzie prof. Webber pokazał grupie rynek i Synagogę Chewra Lomdei Misznajot ukazując historię tego miejsca i jakie spełnia ona obecnie znaczenie dla świadomości żydowskiej.
Dialog i Modlitwa są niezbędne dla przyszłości ludzkości. Miłość zwycięży wszystko. Bycie osobą religijną to znaczy być osobą międzyreligijną. Współpraca musi być coraz szersza by ustanowić trwający nieprzerwanie pokój na szczeblu lokalnym, krajowym międzynarodowym. Będziemy kontynuować naszą modlitwę za wszystkich.
Bhai Sahib Mohinder Singh
W Krakowie zwiedzono Główny Rynek i Kościół Mariacki gdzie był czas na modlitwę.. Następnie krakowski Kazimierz. Wspólnie z przewodniczką prof. Webber ukazał grupie żydowską część miasta skupiając się na synagogach. Opowiadał on o ich zróżnicowaniu a także o historii. Dzień ten kończył się w Muzeum Galicja. Prof. Webber oprowadził grupę poprzez stałą wystawę fotografii znajdującą się w muzeum ukazując przy tym w kilku etapach losy miejsc żydowskich, a przez to Żydów w Polsce. Dzień ten zakończył się już wspomnianym wykładem, gdzie przywódcy religijni opowiadali o swoich doświadczeniach w temacie Współczucia (Temat: „Leczenie ran: Droga do pokoju i pojednania”).
Ostatniego dnia, już na zakończenie pielgrzymki w Auschwitz, grupa modliła się w ciszy razem z grupa była obecna podczas modlitwy Karmelitankami za ofiary Auschwitz i sprawców tej zbrodni. Chrześcijanie, Muzułmanie, Buddyści, Sikhowie z jednej strony, Karmelitanki po drugiej. Po modlitwie w Kaplicy spotkali się z karmelitankami w jednej z salek dla odwiedzających i wymieniła swoje doświadczenia w temacie pracy na rzecz pokoju. Spotkanie to było bardzo wzbogacające dla obu stron, a wzajemna praca doceniona.
WB
Dharma Master Hsin Tao ur. w Birmie w 1948 roku trafił do Tajwanu w wieku 13 lat. Został mnichem w wieku 25 lat. W 1983 roku założył klasztor Wu-sheng na górze Ling-jiou. Jest on założycielem Muzeum Światowych Religii, prezesem Globalnej Rodziny Miłości i Pokoju (www.gflp.org). Zasiada w radzie przywódców religijnych przy Międzyreligijnym Instytucie Elijah. W 2001 roku zapoczątkował cykl spotkań nt. dialogu Buddyjsko – Muzułmańskiego, które odbyły się w 10 krajach (włączając siedzibę UNESCO w Paryżu, i ONZ w Nowym Jorku).
Bhai Sahib Mohinder Singh ur. 1938 roku w trzecim pokoleniu sikhijskich liderów duchowych. Od roku 1995 był przywódcą duchowym gurudwara w Birmingham (Anglia), które jest jednym z największych ośrodków modlitwy dla Sikhów poza Indiami.
Charyzmatyczny i wizjonerski w dziedzinie pracy międzywyznaniowej. Od roku 2002 jest on przewodniczącym w Brytyjskim Forum Konsultacyjnym Sikhów reprezentujących ok. 100 gurundwara i organizacji sikhijskich. Jest członkiem rady światowych przywódców Elijah, jest także członkiem międzynarodowego zarządu w Światowej Konferencji Religii dla Pokoju, która działa w ponad 70 krajach.