Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu

Manfred Deselaers – Wkład CDiM w Dialog 1990-2013

Strona: 2

Wiedza

Wszystkie programy zaczynają się od wizyty w miejscu pamięci Auschwitz-Birkenau. Trzeba skonfrontować się i lepiej poznać, czym był „Auschwitz”, dlatego u podstaw naszej pracy edukacyjnej leże współpraca z Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Miejsce pamięci oferuje możliwość zwiedzenia obozu z przewodnikiem, dostęp do archiwum lub zbiorów sztuki więźniarskiej, a także wykłady lub multimedialne prezentacje na różne tematy z życia obozowego.
Centrum umożliwia spotkania z nielicznymi już byłymi więźniami. Są to przeważnie Polacy, wśród nich także Żydzi. W ciągu lat byli to m.in. Wilhelm Brasse (+2012), Kazimierz Smoleń (+2012), Wacław Długoborski, Adam Jurkiewicz (+1997), August Kowalczyk (+2012), Ignacy Krasnokucki, Henryk Mandelbaum (zm. 2008), Edward Paczkowski, Józef Paczyński, Zofia Pohorecka (+2004), Zofia Posmysz, Tadeusz Sobolewicz, Karol Tendera, Hanna Ulatowska, Jacek Zieliniewicz. Już od 1992 r. częstym gościem Centrum była Halina Birenbaum, Żydowska pisarka urodzona w Warszawie, mieszkająca w Izraelu. Jest autorką pierwszej publikacji Centrum. [12] Te spotkania są w pewnym sensie sercem naszej pracy edukacyjnej, przybliżają bowiem ludzki wymiar tragedii a jednocześnie otwierają drogi nowych przyjaźni.
Centrum ma do dyspozycji gości bibliotekę, wideotekę oraz zbór innych materiałów edukacyjnych, które pomagają lepiej poznać historię Auschwitz.
Codzienna praca edukacyjna dotyczy głównie grup, których celem jest poznanie miejsca pamięci (wizyta w byłym obozie, spotkanie z byłym więźniem) i refleksja nad tym doświadczeniem. 
Już latem 1991 r., kiedy pierwszy budynek Centrum był jeszcze w budowie, przyjmowano międzynarodowe grupy młodzieżowe, które pomagały także przy budowie. W programie miały wizyty w byłym obozie, refleksje nad historią oraz pojednaniem i modlitwę. Słuchali wykładów, np. prof. Jonathana Webbera na temat żydowskich tradycji żałobnych.
Pierwsze lata działalności edukacyjnej CDiM podsumował ks. Grzegorz Ryś następująco: „Pierwszy budynek «Centrum» został otwarty na początku 1992 r. Rozpoczęto od organizowania kursów językowych, wykładów i seminariów według tematycznej triady: «Biblia – Historia – Dialog». Wkrótce jednak zakres zarówno form, jak i tematów znacznie się poszerzył. Jeszcze w 1992 r. «Centrum» włączyło się bardzo aktywnie w pomoc humanitarną dla dotkniętej wojną Bośni. W maju 1993 r. gościło Dalaj Lamę. W okresie od grudnia 1993 do czerwca 1994 r. zorganizowało 43 różne spotkania (nierzadko kilkudniowe) dla najrozmaitszych gremiów począwszy od grup szkolnych, przez obozy uniwersyteckie z Polski i Niemiec oraz włoskich seminarzystów aż po Komisję Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem. W czerwcu 1995 r. w «Centrum» odbyły się m.in. Polsko-Izraelskie Spotkanie Pisarzy Dziecięcych i Młodzieżowych (5-8 VI) oraz międzynarodowe sympozjum dziennikarzy – «Mniejszości narodowe w Europie Środkowej: przeszkoda czy pomost» (16-18 VI). Dwa miesiące później w cyklu 3-dniowych seminariów nazwanych «Turning Point ’95» przez ośrodek przewinęło się 367 osób z 33 krajów. W październiku 1997 r. odbyła się z kolei polsko-niemiecka sesja naukowa: «Dzieciństwo i Sacrum». W okresie od l listopada 1998 do 25 października 1999 r. Centrum gościło 46 różnych grup z: Włoch, Niemiec, Francji, Anglii, Austrii, Belgii, Holandii, Izraela i Japonii oraz wiele osób indywidualnie – także takich, których pobyty były w jakiejś mierze lub w całości sponsorowane przez ośrodek (byli więźniowie, emeryci, nauczyciele, niepełnosprawni)”. [13]
W 2013 r. Centrum gościło 126 grup edukacyjnych z 17 krajów. Łącznie z innymi gośćmi 6241 osób z 44 krajów skorzystało z 16 468 noclegów. Poza tym Centrum odwiedza wiele grup lub osób indywidualnych po wizycie w byłym obozie, szukając odpoczynku lub rozmowy.

Refleksja

Próba poznania czym był „Auschwitz”, budzi więcej pytań niż daje odpowiedzi. Pozostaje świadomość, że do końca tego nie zrozumiemy, ale także, że nie wolno zapomnieć lub lekceważyć tego, co się tutaj stało. Człowiek słucha „głosu Ziemi Oświęcimskiej”, który przemawia nie tylko do umysłu, ale i do serca, i stara się zrozumieć, co to miejsce chce przekazać, co ofiary chcą powiedzieć i czego ma się tu uczyć.
Wydaje się, że refleksja w własnym sercu i we gronie zaufanych ludzi jest koniecznym etapem, który musi poprzedzać spotkanie i dialog z innymi stronami. Większość grup goszczących w Centrum to grupy jednonarodowe: sami Niemcy, sami Polacy, sami Anglicy, sami Żydzi itp.
W obliczu Auschwitz ludzie pytają siebie, jakie jest znaczenie pamięci o Auschwitz dla mnie, jak bym się zachował wtedy, kim jestem dziś, jaka jest moja odpowiedzialność? Te pytania wpisują się w szersze konteksty: co ta pamięć znaczy dla nas jako Niemców, jako Polaków, jako Żydów, jako chrześcijan?
Prawie każda grupa w Centrum spotyka się wieczorem by wymienić wrażenia i refleksje nad wydarzeniami dnia. Zazwyczaj grupy organizują to ze swoimi liderami. Czasem pracownicy Centrum przy tym pomagają. Dużo refleksji pojawia się poza organizowanym programem w indywidualnych rozmowach przy posiłkach lub podczas nocnych dyskusji.
Nierzadko gości nurtuje jakiś wewnętrzny temat, który ich przynaglił, aby chociaż raz w życiu przyjechać do Auschwitz. Mogą to być np. sprawy rodzinne, o których nie chcą publicznie rozmawiać. To również trzeba uszanować, tworząc przestrzeń zaufania.
 
Od 1997 r. Centrum organizowało co roku chrześcijańskie rekolekcje u progu Auschwitz. Stałą częścią programu jest wizyta w byłym obozie Auschwitz i medytacja Drogi Krzyżowej w Birkenau. Jako współprowadzący zapraszane były często osoby lub wspólnoty zaangażowane w dialog, np. ks. prof. Łukasz Kamykowski, biskup Grzegorz Ryś, wspólnoty Sióstr Notre Dame de Sion, Sióstr Franciszkanek Służebnic Krzyża z Lasek k. Warszawy, Ruch Focolari, Małe Siostry Jezusa. W 2007 r. na rekolekcje adwentowe pod hasłem „Wspólnie oczekujemy Mesjasza” – Refleksje z perspektywy Żydów i Chrześcijan, Centrum zaprosiło oprócz Sióstr Matki Bożej Syjonu także Pana Stanisława Krajewskiego, współprzewodniczącego Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, z wykładem o żydowskim oczekiwaniu Mesjasza. Pogłębienie własnej chrześcijańskiej tożsamości i otwieranie się na innych są ze sobą związane. Wśród uczestników rekolekcji było wielu ludzi zaangażowanych w dialog chrześcijańsko-żydowski. Poza ofertą otwartą Centrum prowadzi także rekolekcje i dni skupienia na życzenie poszczególnych grup. [14]
 
Większość gości Centrum to grupy młodzieżowe, w tym ponad połowa z Niemiec. Grupy izraelskie należą do rzadkości. Z Francji, co drugi rok przyjeżdża na dwa dni „Pociąg Pamięci” z około 500 uczniami szkół katolickich. Organizacja „Travel for Peace” przywozi norweskich uczniów niemalże przez cały rok, zawsze ze świadkiem czasu.
Praca edukacyjna z młodzieżą jest szczególne ważna w CDiM
W latach 2002-2005 przy Centrum powstał projekt „Miejsce zamieszkania: Oświęcim”, w którym uczniowie z miasta Oświęcim przygotowywali się do dialogu międzykulturowego, międzyreligijnego i międzynarodowego. [15] Po spotkaniach i korespondencji z byłymi więźniami młodzi napisali „orędzie młodzieży z Oświęcimia do młodzieży świata”, które odczytali podczas Światowych Dni Młodzieży w 2005 r. w Kolonii. Rok później, 28 maja 2006 r., mieli okazję osobiście wręczyć orędzie Papieżowi Benedyktowi XVI podczas jego wizyty w CDiM w Oświęcimiu. Kończy się ono słowami: „My, ludzie młodzi, którzy wkrótce będziemy mieć duży wpływ na losy świata i – jak powiedział Jan Paweł II – to od nas w dużej mierze zależeć będzie przyszłość, obiecujemy tym wszystkim ludziom, którzy cierpieli i umierali w obozach koncentracyjnych, iż będziemy pamiętać o historii, przekazywać ją kolejnym pokoleniom, wyciągać z niej wnioski i starać się nie popełniać tych samych błędów z przeszłości, które doprowadziły do potwornych tragedii. Tylko wtedy świat stanie się miejscem, gdzie panuje Radość, Miłość, Sprawiedliwość, Pokój i Wiara. Młodzież z Oświęcimia.”
W ramach programów edukacyjnych Centrum, młodzież zagraniczna może spotykać się z młodzieżą ze szkół oświęcimskich, przygotowywaną na te spotkania przez swoich nauczycieli.
 
Strona: 1 2 3 4

Kontakt


Krakowska Fundacja
Centrum Dialogu i Modlitwy
w Oświęcimiu
ul. M. Kolbego 1, 32-602 Oświęcim

tel.: +48 (33) 843 10 00
tel.: +48 (33) 843 08 88
fax: +48 (33) 843 10 01

Dział Edukacyjny: education@cdim.pl
Recepcja: reception@cdim.pl

GPS: 50.022956°N, 19.19906°E

Facebook

Realizacja: Wdesk
2017 - 2022 © Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu Polityka cookies RODO
Ten serwis, podobnie jak większość stron internetowych wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. | Polityka cookies