Miejsce zamieszkania: Oświęcim III
CENTRUM DIALOGU I MODLITWY W OŚWIĘCIMIU
zaprasza serdecznie do udziału
w trzeciej edycji projektu
Miejsce zamieszkania: Oświęcim III
Podobnie jak w ubiegłym roku szkolnym, również na rozpoczynający się rok szkolny 2004/2005 Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu przygotowało dla młodzieży ponadgimnazjalnej propozycję programu edukacyjnego.
Celem projektu jest pogłębienie wiedzy uczestników na tematy związane z ich tożsamością
i miejscem, w którym żyją, a także przygotowanie ich do dialogu z „Innymi”. Ma to być przygotowanie do dialogu na płaszczyźnie międzykulturowej, międzyreligijnej i między- narodowej „u progu Auschwitz”.
Pomoc przy realizacji projektu zadeklarowały tradycyjnie już m.in.: Państwowe Muzeum Auschwitz – Birkenau, Edukacyjne Centrum Żydowskie w Oświęcimiu, jak również inne instytucje m.in. Gmina Żydowska w Bielsku-Białej.
Pierwsza część projektu (wrzesień-styczeń) obejmować będzie następującą tematykę:
I.KL Auschwitz – Birkenau, jego historia i symbolika (forma: m.in. oprowadzanie w formie studyjnej, zwiedzanie miejsc zamkniętych dla zwiedzających, prezentacja medialna – fragmenty historii obozu, losy pojedyńczych więźniów, spotkania z tymi, którzy przeżyli, dyskusje, refleksje)
II.Chrześcijaństwo – Judaizm / tożsamość religijna i kulturowa, dialog międzyreligijny (forma: m.in. wykłady, filmy „o”, spotkania „z” członkami Gminy Żydowskiej w Bielsku – Białej, rekolekcje adwentowe, dyskusje, warsztaty)
Spotkania tematyczne będą odbywały się w Centrum Dialogu i Modlitwy oraz w zaprzyjaźnionych wyżej wymienionych instytucjach. Ponadto planowane są spotkania młodzieży polskiej i niemieckiej w Centrum Dialogu i Modlitwy, jak również wspólny polsko – niemiecki projekt w ramach tzw. polsko – niemieckiej wymiany młodzieży.
Druga część projektu (luty-czerwiec) obejmować będzie następujacą tematykę:
III. Polacy-Niemcy, podobieństwa i różnice kulturowe i religijne, perspektywa polska i niemiecka w kontekście Auschwitz, dialog polsko-niemiecki, historia stosunków polsko-niemieckich z uwzględnieniem sytuacji bieżącej (forma:m.in.wykłady, spotkania z młodzieżą niemiecka, spotkania z osobami z placówek dyplomatycznych)
IV. Oświecim znany i odkrywany, historia miasta, stan obecny (forma: praca z materiałami archiwalnymi, zwiedzanie miasta z przewodnikiem, spotkania z ludźmi tworzacymi polityczną i kulturalną teraźniejszość miasta)
V. Prawa człowieka, mniejszości narodowe, religijne i kulturowe, obcokrajowcy, niepełnosprawni. (forma: warsztaty, spotkania z zaproszonymi gośćmi: poznanie innych kultur i religii – Cyganie, buddyści itd.)